08 آوریل

درمان پولیپ بینی

تشخیص پولیپ بینی

پزشک معمولا با معاینه مسیرهای داخل بینی از طریق دستگاه نوری اتوسکوپ یا نازوسکوپ، قادر به تشخیص پولیپ بینی خواهد بود.
اگر پولیپ بینی در نواحی عمیق تر سینوسی ایجاد شده باشد، برای تشخیص نیاز به آندوسکوپی بینی می باشد.در این روش پزشک با وارد کردن یک لوله باریک و منعطف دوربین دار به نواحی عمیق تر، پولیپ بینی را تشخیص می دهد.
گاهی برای تعیین دقیق اندازه و موقعیت پولیپ ممکن است نیاز به سی تی اسکن یا ام آر آی باشد. پزشک با اسکن بینی می تواند پولیپب بینی و سایر اختلالات مرتبط با التهاب مزمن را تشخیص داده و از تغییر شکل استخوانی ناشی از پولیپ آگاه می شود.
اگر پزشک احتمال دهد آلرژی باعث ایجاد یا پیشرفت پولیپ بینی شده است، تست آلرژی انجام می دهد. تست آلرژی به پزشک کمک می کند تا منشا التهاب مکرر بینی را تعیین کند.
در این تست پزشک سوراخی کوچک روی پوست فرد ایجاد کرده و انواع آلرژن های مایع را روی آن قرار می دهد تا واکنش بدن فرد نسبت به آن ها را بررسی کند.
اگر کودک خردسالی مبتلا به پولیپ بینی باشد، انجام آزمایشات بیماری های ژنتیکی مثل فیبروز سیستیک نیز ضروری است

پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی

داروها
داروهای ضدالتهاب ممکن است به کاهش اندازه پولیپ بینی و کاهش علائم گرفتگی و احتقان کمک کند.
اسپری استروئید بینی به کاهش آبریزش بینی و انسداد کمک کرده و برای درمان پولیپ های کوچک بینی تجویز می شود. مصرف این اسپری ها ممکن است با عوارضی همچون گلو درد، سردرد یا خونریزی بینی همراه باشد و در صورت قطع مصرف احتمالا علائم به سرعت بازمی گردد.
برخی نمونه های اسپری های استروئید بینی عبارتند از: فلوتیکازون (fluticasone) بودزونید (budesonide) مومتازون (mometasone)
در صورت بی اثر بودن اسپری بینی، بزرگ بودن پولیپ یا التهاب شدید، ممکن است استروئید خوراکی یا تزریقی مانند پردنیزون به تنهایی یا به همراه اسپری استروئیدی تجویز شود.
داروهایی مانند آنتی هیستامین یا آنتی بیوتیک نیز می توانند برای درمان التهاب های شدید، آلرژی یا عفونت های سینوسی مورد استفاده قرار گیرند.

مطالب بیشتر را درپیج  اینستاگرام خانم دکتر زهرا کریمی دنبال کنید.

دکتر زهرا کریمی

متخصص جراحی گوش و حلق و بینی