03 Sep

پولیپ بینی

به  توده بدون درد با بافت نرم که غیر سرطانی است پولیپ بینی گفته می شود و در مسیر سینوس های بینی قرار دارد .

برای تشخیص صد در صد پوليپ بيني بهتر است به جراح بینی مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرید.

پولیپ می تواند به صورت تکی یا چندتایی در بینی وجوداشته باشد و دارای دو نوع خوش خیم یا بدخیم است .

تشخیص پولیپ های کوچک توسط خود فرد کمی دشوار است  و تنها جراح بینی می تواند تشخیص دهد ،  اما پولیپ های بزرگ با نشانه هایی چون عفونت در بینی ، مشکل تنفسی و غیره همراه هستند و با تغییر برخی از علائم فرد می توان حدس زد پولیپ در بینی وجود دارد.

هرچند که بهترین راه برای تشخیص و مطمئن شدن از پوليپ بيني مراجعه به مطب جراح بینی است .

پولیپ بینی

علائم پولیپ بینی

• درد فک بالا
  • آبریزش بینی
  • کاهش حس بویایی
  • خر و پف کردن
  • درد در نواحی پیشانی به علت سر درد سینوسی
  • مشکلات تنفسی

علائم بالا شباهت زیادی به علائم سرماخوردگی دارند ولی اگر علائم گفته شده بیش از 10 الی 12 روز ادامه داشتند بهتر است به جراح بینی مراجعه کنید تا به طور دقیق مشخص شود دچار چه بیماری هستید .

اگر پوليپ بيني در مراحل اولیه باشد ، می توان از طریق دارو و روش های سنتی آن را درمان کرد ولی در برخی مواقع پولیپ بزرگ و بدخیم است ، در چنین حالتی قطعی ترین روش برای درمان انجام جراحی درمانی بینی است .

استفاده از بخور برای جلوگیری از بروز پولیپ مفید است زیرا رطوبت بینی از بروز پولیپ جلوگیری می کند.

پولیپ می تواند به علت آلرژی به حیوانات ، گرد و غبار ، تنگی نفس و عفونت های تنفسی باشد زیرا این علائم باعث ورم کردن مخاط داخل بینی می شوند.

روش های درمان پولیپ بینی

• جراحی آندوسکوپی

یک لوله را به همراه دوربین وارد بینی کرده و بعد از مشاهده پولیپ ، توسط یک وسیله کوچک آن را خارج می کنند.

جراحی آندوسکوپی رایج ترین راه برای تشخیص و درمان پولیپ بینی است .

• پولیپ اکتومی

پولیپ های کوچک را با دستگاه مخصوص و از طریق مکش از داخل بینی خارج می کنند.

راه های جلوگیری از پوليپ بيني در کودکان و نوزادان

• پولیپ بینی در تمامی افراد حتی کودکان اتفاق می افتد ولی با رعایت برخی از نکات می توانید از بروز پوليپ بيني در کودکان جلوگیری کنید.
  • کودک باید مقدار زیادی آب و مایعات در طی روز میل نماید .
  • کودک باید استراحت کافی داشته باشد و محل استراحت او رطوبت داشته باشد به همین دلیل حتماً از دستگاه بخور در اتاق خواب کودک استفاده کنید .
  • عطر ، حیوانات خانوادگی و دود سیگار را از کودکان دور کنید زیرا آلرژی زا هستند و آلرژی یکی از عوامل بروز پوليپ بيني است .

دکتر زهرا کریمی

متخصص جراحی گوش و حلق و بینی